Czy cukier szkodzi?

Czy cukier szkodzi?

1 maja 2019 0 przez jakub

Panująca obecnie moda na bycie fit, czyli w wolnym tłumaczeniu zdrowym i wysportowanym dyktuje nam coraz to więcej sugestii odnośnie żywienia i stylu życia. Wszystkie poradniki zgodnym tonem krzyczą “precz z cukrem!”. Ale czy i czym nam on zawinił, że powinniśmy omijać go szerokim łukiem? Zobaczmy.

Węglowodany pod lupą

Mówiąc o cukrze zazwyczaj mamy na myśli spożywczy, ten który od lat stoi na blacie w kryształowej cukiernicy. Używa się go obecnie niemalże wszędzie. Do kawy, herbaty, wypieków i deserów. Okazuje się jednak, że nie tylko my, w czterech ścianach domowego miru nie lubimy żałować sobie słodkości. Większość producentów żywności w składzie swoich produktów (i to często na drugim miejscu) korzysta z tego dobrodziejstwa. Zachęcamy do spaceru wśród sklepowych etykiet w celu doświadczenia na własne oczy skali zjawiska.

Czy taki ten diabeł straszny jak go malują?  

Przeprowadzono cały szereg badań dotyczących skutków działania cukru na ludzki organizm. Nie jest zatem żadną tajemną wiedzą kwestia jego szkodliwości. Dowiedziono m. in. że jest on sprawcą zaburzeń metabolizmu, otyłości, cukrzycy, próchnicy. Mając na uwadze zdolności dzisiejszej medycyny takie skutki wydają się być banalne w opanowaniu. Ale to niestety nie koniec. Okazuje się bowiem, że nadmierne spożywanie cukru  zwiększa ryzyko zachorowania na raka, stwardnienie rozsiane czy zawał. Tutaj nie ma już miejsca na pobłażanie. Pora wziąć codzienną dietę na dywanik i spróbować osiągnąć jakiś zdrowy kompromis.

Na ile zatem możemy sobie pozwolić?

Według Światowej Organizacji Zdrowia dzienne możemy pozwolić sobie na maksymalnie 50 g cukru, czyli mniej więcej 12 łyżeczek. Zadanie wydaje się banalne, to aż 6 herbat z dwiema łyżeczkami cukru! No tak, ale jeśli weźmiemy pod uwagę cukier ukryty we wszystkim co spożywamy w ciągu dnia sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana. Dla przykładu pieczywo, owocowe jogurty, a nawet musli zawierają go w swoim składzie.

Na ratunek zamienniki!

Na szczęście w trosce o własne zdrowie i samopoczucie nie musimy na zawsze pożegnać się ze słodkościami. Na rynku dostępny jest szereg zamienników, dużo łaskawszych dla naszych organizmów. Są to m. in. aspartam, erytrytol, ksylitol, stewia, inulina oraz sacharyna.

A zatem do dzieła, zacznijmy troskę o zdrowie już dziś!

REKLAMA